Ideointi ja tiedon siirto

III SOVELLUKSET

9 Aluekehittäminen

9.2 Ideointi ja tiedon siirto

  • Ideoinnissa usein esteenä on sosiaalipsykologiset tekijät:
  • Ryhmässä ihmiset eivät uskalla sanoa rehellistä tai epävarmaa mielipidettään pelätessään muiden ihmisten reaktioita, kasvojen menetystä, työpaikkansa menetystä, henkilöiden väliset suhteet voivat olla tulehtuneita tai jokin muu syy voi estää rehellisen mielipiteen ilmaisun – Delfoi-soveltaminen poistaa turhat suodattimet ja kokoaa hiljaisten nurkkienkin kuiskaukset koko ryhmän tarkasteltavaksi
  • Delfoi-soveltamisen lähtökohtana on tavoitteista johdettu teemoittelu. Teemoihin kiteytyy hankkeen keskeinen sanoma, jo tärkeiden teemojen kirjaaminen haastattelulomakkeeseen ja edelleen viestintäsuunnitelmaan, toimii tiedonsiirtona
  • Tiedonsiirtoa tapahtuu niin panelisteilta hankkeen johtajille kuin hankeen johtajilta synteesi- ja palautetiedon muodossa panelisteille
  • Delfoi-menetelmällä nostetaan esille yhteisön vahvuudet ja arvostamat asiat, katsotaan tulevaisuuden mahdollisuuksia ja tehdään valinnat – tämä nostaa yhteisön itsetuntoa ja energisoi sen luomansa vision mukaiseen toimimaan.

Media ja itsetunnon vahvistaja Delfoi-menetelmä itsessään on myös media, jolla toimeksiantaja voi viestittää tärkeiksi kokemistaan asioista ja asettaa ne yhteisen keskustelun alaiseksi.Jos menetelmän tiedotusvälineenä toimimista halutaan korostaa, on korostettava hankkeen aikaisen viestintäsuunnittelun merkitystä, jossa soveltamisen materiaaleihin, ulkoiseen imagoon ja esille nostettaviin viesteihin / teemoihin kiinitetään huomiota. Viestinnän ja toiminnan yksi lähtökohta on hyvä itsetunto. Aluekehittämisen sovellus jo itsessään viestii yhteisöön, että tulevaisuuteen suhtaudutaan vakavasti, yhteisön jäseniä arvostetaan. Kokemuksen mukaan jo tämä esimerkiksi pienissä syrjäisissä kunnissa on vahva itsetunnon kohottaja. Muutaman haastattelu ja palautekierroksen jälkeen yhteisön itsetunto on jo voimistunut huomattavasti, itsetuntoa vahvistaa syntynyt yhteinen näkemys tulevaisuudesta (jota useinkaan ei ole ennen soveltamista),   sen tekemisestä ja omasta roolista siinä. Esimerkiksi Pelkosenniemen noin 1200 asukkaan kunta loi koulutuksen kautta puolen vuoden ohjatulla Delfoi-sovelluksella kunnalle elinkeinopoliittisen ohjelman (2001) vuoteen 2007 samalla, kun se palautti uskoa ihmisten selviytymiseen erityisesti matkailun ja Pyhä-Luoston toimiessa veturina (kts. www.pelkosenniemi.fi  / Pyhäntaitajat).  Tätä itsetunnon vahvistamista voidaan lisätä perinteisillä viestintäosaamisen keinoilla, jossa materiaalit ym. viestit vahvistavat uskoa tulevaisuuteen ja  omiin vahvuuksiin.

Kuva.
Kuva. PETO I eli Pelkosenniemellä elämisen ja toimimisen edellytykset pohjautui noin puolen vuoden RD Delfoi prosessiin. Prosessi palautti kuntalaisten uskon tulevaan. Delfoin lisäksi viestinnällä oli keskeinen rooli.  Delfoi-sovellusta RD Aluekehityksen ohjauksessa tehnyt Panu Leinonen on myöhemmin toiminut mm. kunnanhallituksen puheenjohtajana. Kuvan lähde Lapin Kansa 29.11.2000.

Sovellukset ovat myös toteutusta ohjaavien toimeksiantajien sekä projekti- ja ohjausryhmien itsetunnon vahvistajia. Aluekehittämisen Delfoi-sovelluksien koetaan olevan kaikkien kannalta mielekkäitä. Sitä ohjaavat ja toteuttavat tahot ovat  saaneet poikkeuksetta  osan myönteisestä huomiosta. Hyvin toteutettu hankkeen aikainen viestintä vahvistaa halutulla tavalla toteuttajatahojen imagoa. Kokemus on osoittanut, että hankkeisiin on sytytty ja niitä olisi haluttu jatkaa, mutta jatkaminen on ollut vaikeaa, koska hankkeet mielletään kulttuurissamme projekteiksi, ei prosesseiksi lähtökohtatilanteessa. Hankkeen jälkeiseen viestintäkulttuuriin, tulosten aktiiviseen toimeenpanoon, on meillä ehkä vielä  matkaa kuljettavana. Em. Pelkosenniemen sovelluksen lähtökohta oli voimakkaasti jatkoprosesseihin satsaaminen – strategiaprosessi nähtiin tekemisen alkuna, niin kuin se pitääkin nähdä. Hankkeen aikainen ja jälkeinen viestintätavoitteiden toteutumisen tukijana Koska Delfoi-pohjaisten tulevaisuuden tutkimusten / ennakoinnin sovellusten tavoite on vaikuttaa yhteiseen tulevaisuuteen, pitäisi jokaisessa hankkeessa soveltuvin osin olla hankkeen aikainen ja jälkeinen viestintäsuunnitelma, joiden toteutuksesta päätetään hankkeen kuluessa. Viestintäsuunnitelman toteutuksella tuetaan hankkeen tavoitteita. Kokemuksen mukaan hyvä hankkeen aikaisen varsinaisen tutkimuksen ja viestintäsuunnitelman ja sen toteutuksen suhde on 50-70 % varsinaiseen tutkimukseen ja 30-50 % viestintään. Seminaarien kytkeminen kokonaisuuteen nostaa hankkeen viestinnän osuutta, ellei niitä rahoiteta muulla tavoin.

.
Kuva. Ote PETO I hankkeen RD Delfoi-sovelluksen viestintäsuunnitelmasta. PETO I = Pelkosenneniemellä elämisen ja toimimisen edellytykset = Elinkeinostrategia. PETO II = Strategian toteutus.

Toistaiseksi onnistunein  viestintäsuunnitelma ja sen toteutus on ollut hankkeessa ”Pohjois-Eurooppaa palvelevat yritykset Suomessa – Kehitettävät klusterit ja kansainvälistämisen tukipalvelut”. Hankkeen päätulokset ja hankkeen jälkeisen viestintäsuunnitelman koulutusohjelma ovat osoitteessa www.rdaluekehitys.net Joskin haasteena oli hankkeen aikaisen koulutuksen ja erityisesti hankkeen jälkeisen koulutuksen toteutus – oikeanlainen koulutushan on viime kädessä merkittä viestinnän väline tiedonsiirrossa ja kehitysprosessien käynnistämisessä. Joitakin tämän viestintäsuunnitelman toteuttamisen esimerkkejä käytännön tasolla on, että esimerkiksi eri toimijat hyödynsivät toimintasuunnitelmissaan suoraan saatua palauteinformaatiota, vaikka eivät itse osallistuneet panelisteina tms. tutkimukseen (esim. Seinäjoen tietotekniikkastrategia). Myös Lapin ja Oulun yliopistojen Pohjois-Suomen arviointi- ja ennakointikeskuksen perustaminen (käynnistyi 2001) sai eri puolilta tukea viestintäsuunnitelman toteutuksen kautta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s