Koulutus ja osallistuminen

III SOVELLUKSET

12 Koulutus ja osallistuminen

  • Koulutuksen keskeinen rooli on tuoreen ennakointitiedon siirtämisessä kohderyhmien käyttöön.
  • Hankkeisiin osallistuvat panelistit ja muut osallistuvat organisaatiot, kuten hankkeiden ohjausryhmät, muodostavat keskeisen koulutuksen ja viestinnän kohderyhmän hankkeiden aikana.
  • Menetelminä ovat tietoiskut, työpajat, seminaariesitykset – hyödyntäen Internetiä toteutuksen tukena.
  • Hankkeiden jälkeen korostuu usein ulkoisen viestinnän rooli ja siihen liittyvät seminaarit, luentosarjat ja muut kohderyhmätilaisuudet.
  • Oppilaanohjauksessa pyritään asiakaslähtöisen toiminnan toteutukseen ja toimijoiden henkilökohtaisten visioiden toteutuksen tukemiseen. Kysymys on prosessin ohjaamisesta, missä korostuvat henkilökohtaisten tavoitteiden selkiinnyttäminen ja henkinen rohkaisu.

 

.

.

KOULUTUS & VIESTINTÄ

TIEDON TUOTTAMINEN -VIESTINTÄ – IMPLEMENTOINTI

Koulutuksen keskeinen rooli on tuoreen ennakointitiedon siirtämisessä kohderyhmien käyttöön. Hankkeisiin osallistuvat panelistit ja muut osallistuvat organisaatiot, kuten hankkeiden ohjausryhmät, muodostavat keskeisen koulutuksen ja viestinnän kohderyhmän hankkeiden aikana. Menetelminä ovat tietoiskut, työpajat, seminaariesitykset – hyödyntäen Internetiä toteutuksen tukena. Hankkeiden jälkeen korostuu usein ulkoisen viestinnän rooli ja siihen liittyvät seminaarit, luentosarjat ja muut kohderyhmätilaisuudet. Oppilaanohjauksessa pyritään asiakaslähtöisen toiminnan toteutukseen ja toimijoiden henkilökohtaisten visioiden toteutuksen tukemiseen. Kysymys on prosessin ohjaamisesta, missä korostuvat henkilökohtaisten tavoitteiden selkiinnyttäminen ja henkinen rohkaisu.

Tiedon siirtäminen ja vuorovaikutus

Kuva: Tutu 2013

PROSESSIN OHJAAMINEN

  1. Henkilökohtaisten tavoitteiden selkiinnyttäminen
  2. Markkinoiden ja kysynnän selvittäminen,
  3. Tuoreen, tutkimuksiin perustuvan asiatiedon tuottaminen,
  4. Henkinen rohkaisu
  5. Käytännön toiminnan ohjaus

Kuva: Aalto 2014

 ESITELMÄT JA LUENNOT

Asiantuntijaesitelmä Tulevaisuusvaliokunnassa 7.10.2009: Arktisen kuljetus-, energia-, ja ympäristöteknologian tutkimus- ja kehittämisohjelma käynnistettävä

Esitelmät:

Delfoi-menetelmä innovaatiojärjestelmänä (2008),

Ennakoinnista aluekehittämiseen (2008),

Millainen on hyvä tulevaisuusväite(2009)?

Delfoi ja turvallisuusanalyysit (2009)

Ilmastonmuutos ja ilmastonmuutos – Hyvät naapurit, yhteinen ympäristömme, 2009

Kuva: MPKK

SEMINAARIT JA KONSULTOINTI

Delfoi-tutkimusten kommentointia, ohjausta ja konsultointia:

Maanpuolustuskorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Oulun ja Lapin yliopisto, Helsingin yliopisto, Mikkelin ammattikorkeakoulu, 2009

Miten yritykset voivat hyötyä tulevaisuudentutkimuksesta? Tulevaisuudentutkimus ja Delfoi-menetelmä, 2005

Suomen hyvinvointiklusterin kansainvälistäminen 2000

Kuva. SMARCTIC

OPPIMISYMPÄRISTÖ

SOSIAALINENMEDIA & TIETOVERKOT

Internet ja sen tarjomat uudet mahdollisuudet vaikuttavat myös RD Aluekehityksen tarjoamiin tutkimus- ja kehittämishankesovelluksiin. Vaikka RD Aluekehitys korostaa perinteistä kasvokkain tapahtuvaa toimintaa on uudella teknologialla usein myös merkittävä rooli sovelluksissa. Vuodesta 2003 RD Aluekehityksen tutkimussovelluksissa on hyödynnetty säännönmukaisesti Internetoppimisympäristöä

ja ohjelmistoja Delfoi-sovelluksissa, etenkin Delfoiprosessien viimeisillä haastattelukierroksilla. Tämän lisäksi on käytetty ns. sosiaalisen median mahdollisuuksia seminaarien ja työpajojen jatkajana ja liittyen Delfoi-kierrosten valmisteluun Sosiaalisella medialla on ollut merkitystä viestintäkanavana. RD Aluekehitys uskoo tämän kehityssuunnan tulevaisuudessa vahvistuvan ja elää tässäkin aikaansa edellä. Aluekehitys on osakkaana oppimisympäristöjä ja sosiaalisen median sovelluksia tarjoavassa osuuskunnassa yhdessä mm. Tulevaisuudentutkimuksen seura ry:n kanssa. Tämä osakkuus tarjoaa käyttöön ajan hermolla olevat uusimmat ympäristöt tilaajan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.

Oppiva organisaatio ja parhaat käytännöt

TIETOVERKKOJEN JA SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖSOVELLUKSIA

Teknisten palveluiden työvoiman ja koulutuksen tarvetutkimus, 2009

Vähittäiskaupan työvoiman ja koulutuksen tarvetutkimus, TKTT, 2009

Maaseudun tulevaisuus ja klusterit – Arviointia Delfoi-menetelmällä, 2005

Ravintolapalvelualan työvoiman ja koulutuksen tarvetutkimus, 2007

Talonrakennusalan työvoiman ja koulutuksen tarvetutkimus, 2007

Siivous- ja kotitalouspalvelualan työvoiman ja koulutuksen tarvetutkimus, 2007

Vaurastuminen kansallisena velvollisuutena – Alueellisen yritys- ja innovaatiotoiminnan selvitysraportti, 2006

Maaseudun tulevaisuuden kasvuklusterit vuoteen 2015, 2005

Palvelu- ja ihmissuhdetaitoinen Helsinki, osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointi

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s