Varsinais-Suomen asema Itämeren yhteysverkossa E18-kehittämisen, Pietarin uuden sataman ja Fehmarn Beltin kiinteäyhteys –skenaariossa

IV CASET

13 Aluekehittäminen

13.4 Varsinais-Suomen asema Itämeren yhteysverkossa

E18-kehittämisen, Pietarin uuden sataman ja Fehmarn Beltin kiinteäyhteys –skenaariossa – Varsinais-Suomen liitto, Turun ja Porin lääninhallitus, Turun kauppakamari, Tiehallinto, Silja Line, Institute for Highway and Maritime Education 1994-1995

  • Perustetun Aluekehitys RD:n ensimmäinen Delfoi-sovellus oli nimeltään: Itämeren alueen muuttuvat kuljetusmarkkinat – Varsinais-Suomen asema Itämeren yhteysverkossa
  • Hanke toteutettiin yhteistyössä Viatek-yhtiöiden, nykyisen Ramboll Finland –nimisen yrityksen kanssa vuosina 1994-1995
  • Hankkeen varsinaisina rahoittajina tai ohjausryhmän jäseninä olivat Varsinais-Suomen liitto, Turun ja Porin lääninhallitus, Turun kauppakamari, Tiehallinto, Institute for Highway and Maritime Education, Silja Line, Turun kauppakorkeakoulu ja Liikenneministeriö
  • Hankkeen tavoitteena oli tutkia, miten Itämeren alueen suuret liikenneratkaisut vaikuttavat Varsinais-Suomen aluekehitykseen noin 15 vuoden eli vuoteen 2010 ulottuvalla aikajänteellä
  • Varsinais-Suomen lisäksi vaikutuksia tarkasteltiin myös muualla Etelä-Suomen alueella
  • Tarkastelussa hyödynnettiin skenaariotekniikkaa, jossa muuttujina olivat suuret Itämeren alueen liikennehankkeet
  • Skenaarioissa lähdettiin siitä, että kaikissa E18-tie on rakennettu moottoritieksi välillä Turku-Pietari, lisäksi toisessa skenaariossa oletettiin Pietariin rakentuneen merkittävä konttiliikennettä välittävä suuryksikkösatama ja kolmannessa skenaariossa ennakoitiin Tanskan ja Saksan yhdistävän Fehmarn Beltin kiinteän yhteyden valmistuneen
  • Vaikutukset Varsinais-Suomeen vaihtelivat skeenarioittain
  • Suurista liikennehankkeista eri skenaarioissa osoittautui tärkeäksi kehittää tietyhteyksien lisäksi mm. valokuitukaapeliyhteyksiä ja nopeita junayhteyksiä Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari –välillä.
  • Tulosten julkaisutiedot: Myllylä, Yrjö & Iikkanen, Pekka (1995). The changing freight transport market in the Baltic Sea Area – The Position of Southwestern Finland in the context of the Baltic Sea Transport network. Ministry of Transportation, L23/1995. (Article also: Magazine Tie- ja Liikenne 5-6/1995 (Finland).
Delfoi-tutkimus, Tie- ja Liikenne 5-6,95

.

.

Delfoi, Itämeri 2381

.

.

Delfoi, Itämeri 3382

.

.

Delfoi, Itämeri 3382

.

.

Delfoi, Itämeri 5384

.

.

Delfoi, Itämeri , LM Kansi386

.

.

Delfoi, Itämeri 6385

.

.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s