Viestintäsuunnitelma lähtee hankkeen visiosta ja tavoitteesta

II KÄYTÄNTÖ

8.  Viestintäsuunnittelu ja toteutus Delfoi-prosessissa – tutkimuksesta viestintään

8.1 Viestintäsuunnitelma lähtee hankkeen visiosta ja tavoitteesta

  • Viestintäsuunnitelman lähtökohtana on hankkeen visio, hankkeen tavoite
  • Tämän vuoksi hyvän Delfoita tukevan viestintäsuunnitelman tärkein lähtökohta on tavoitteiden kirkastaminen
  • Hankkeen tavoitteen tiedostaminen on riittävä lähtökohta Delfoi-soveltamiselle ja siihen liittyvälle viestintäsuunnitelmalle
  • Tavoitteesta johdetaan tutkimuksen pääteemat ja alateemat
  • Lisäksi tyypillisessä aluekehitys-, ennakointi tai strategiaprosessisovelluksessa pyritään yhteiseen näkemykseen, kumppanuuteen, verkottumiseen ja yhteistyöhön, sitoutumiseen, oppimiseen ja tiedonsiirtoon
  • Hyvän ja perusteellisen viestintäsuunnitelman lähtökohdaksi on hyvä tunnistaa erilaisia hankkeen toteutukseen ja viestintään liittyviä ympäristöjä, kuten esimerkkinä Koillis-Suomen alueellisessa kehittämisstrategiassa viestintäympäristö, ohjelmaympäristö, elinkeinoympäristö, prosessiympäristö ja alueympäristö
  • Viestinnässä keskeistä on tiedon siirtäminen ja vuorovaikuttaminen, medioiden tunnistaminen ja valinta sekä viestinnän sisäisen ja ulkoisen tason tunnistaminen
  • Keskeistä on erottaa viestinnän yleissuunnitelma ja toteutussuunnitelma
  • Yleissuunnitelman laadinnassa tarvitaan ulkopuolista asiantuntijaa tai Delfoi-prosessista vastaavan managerin panosta keskeisesti, viestinnän toteutussuunnitelmassa toteutusvastuuta voidaan siirtää merkittävästi esimerkiksi tilaajaorganisaatioille.
.
Kuva. Hankkeen visio ja tavoitteet ovat viestintäsuunnittelun tärkeä lähtökohta. VIsio uudesta Pohjois-Euroopasta ja Suomen mahdollisuudet sen keskellä oli tärkeä lähtökohta hankkkeessa ”Pohjois-Eurooppaa palvelevat yritykset Suomessa – Kehitettävät klusterit ja niiden kansainvälistämisen tukipalvelujen kehittäminen”, jota rahoittivat SM, KTM, Finnvera, Finpro ja VATT vuosina 1998-2000. KuVION cOPYRIGHT m&mc Ossi Luoma. Kuvan lähde Myllylä 1999.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s