Yritys- ja yritysverkostokohtaiset strategiat: Oy Bothnia Logistic Centre Ltd

IV CASET

15 Strategiaprosessit

15.3 Yritys- ja yritysverkostokohtaiset strategiat: Oy Bothnia Logistic Centre Ltd

  • Oy Bothnia Logistics Centre Ltd perustettiin vuonna 2000, osakkaana on noin 20 yritystä, pääasiassa pk-yrityksiä, mukana on myös VR Osakeyhtiö
  • Yhtiön kotisivut ovat osoitteessa www.blckemi.com
  • Yhtiöittämistä edelsi Delfoi-sovellus, jolla haettiin kiinnostuneiden yritysten sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla toiminnan tarkempaa organisoitumismuotoa ja tehtävää
  • Delfoi-sovellus alkoi avoimella seminaarilla ja tiedottamisella, varsinaisia haastattelukierroksia tehtiin kaksi
  • Delfoi-sovellusta oli edeltänyt aiempi Delfoi-sovellus nimeltään Pohjois-Euroopan muuttuvat kuljetusmarkkinat – Perämeren satamat osana Pohjois-Suomen ja Luoteis-Venäjän yhteysverkkoa sekä tarkentavia selvityksiä Kemi-Tornion alueen rolista
  • Esiselvitysten havainto oli mm., että Pohjois-Kalotin ja Luoteis-Venäjän kansainvälinen kehitys vaatii eri liikennemuotoja yhdistäviä kuljetuspalveluita – sen hetkisistä palvelun tarjoajista kukaan ei aktiivisesti tarjonnut kokonaispalvelua esimerkiksi Keski-Euroopan ja Murmanskin väliseen liikenteeseen.
  • Prosessista opittavana on mm., että tilaajaorganisaation sitoutuminen suuriin pääteemoihin pitkäjänteisesti oli ratkaisevan tärkeä edellytys yhtiön synnylle:
  • Myllylä, Yrjö & Vesa Kärkkäinen (2002). LOGSA Logistisen verkoston ja kuljetusten kilpailukyvyn kehittäminen Sallan käytävällä. Tutkimussuunnitelman tarkentaminen.Teemahaastattelun johtopäätökset. Euroopan yhteisö, Aluekehitysrahasto, Lapin liitto. Oulun ja Lapin yliopiston Meri-Lappi instituutin julkaisuja. Muistio 5.2.2003.
  • Myllylä, Yrjö (1999). Perämeren logistiikkakeskus – toimintamallien esiselvitys. EU:n Interreg-hanke. Lapin yliopisto, Muotoilu- ja yrityspalvelu.
  • Myllylä, Yrjö & Iikkanen, Pekka & Juntikka, Tuomo (1999). The Barents Euro-Arctic Corridor – The Development of Road Infrastructure from the viewpoint of Combined Transport. Present/Article IRF (International Road Federation) Regional Conference European Transport and Roads. Meeting the Challenges of the 21st century. Technical reports. 1999. 135-140.
  • Myllylä, Yrjö & Juntikka, Tuomo (1999). Centre to Improve transport links with NW Russia. Article in Report on Europe, Northern Dimension. Statistics Finland. 30-33. Vantaa 1999.
  • Vainio, Juhani (toim.) (1997). Kemi-Tornion rooli EU:n pohjoisen käytävän kehittäjänä. Turun yliopiston merenkulkualan koulutuskeskuksen julkaisuja B 93. Kemissä 13.2.1997 pidetyn kansainvälisen kuljetusseminaarin esitelmät (koordinaattorina Yrjö Myllylä, hankeisäntänä Lapin yliopiston Muotoilu- ja yrityspalvelu Aaro Tiilikaisen johdolla)
  • Myllylä, Yrjö (1997). Kemi-Tornion rooli EU:n pohjoisen käytävän kehittäjänä – esiselvitys. Kemin kaupunki, KTM yrityspalvelu Lapin piiri, Lapin yliopisto/Muotoilu- ja yrityspalvelu.
  • Myllylä, Yrjö & Pekka Iikkanen (1996). Pohjois-Euroopan uudet kuljetusmarkkinat – Perämeren satamat osana Pohjois-Suomen ja Luoteis-Venäjän yhteysverkkoa. Pohjois-Pohjanmaan liitto, Lapin liitto, Keski-Pohjanmaan liitto, Perämeren satamat, Kokkolan kaupunki, Kemi-Tornio alueen kehittämiskeskus.
WP_012976

.

.

BLC A2 2003, scanned 190214

.

.

.

.

 

 

 

.

.

.

.

.

.

.

Delfoi,  Perämeren satamat, k2, KIDE 96456

.

.

Delfoi,  Perämeren satamat, 2, KIDE 96457

.

.

Delfoi,  Perämeren satamat, 3, KIDE 96458

.

.

Delfoi,  Perämeren satamat, 4, KIDE 96459

.

.

Delfoi,  IBS 1460

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

-

.

.

.

.

.

.

 

.

.

.

-

.

.

.

 

Jätä kommentti