Klusterit – vertikaalisesta horisontaaliseen ja diagonaaliseen

I TEORIA

2. Teoriat ja lähtökohdat

2.3 Klusterit – vertikaalisesta horisontaaliseen ja diagonaaliseen

  • Klusteri on yritysten ja muiden toimijoiden välinen yhteistyöverkosto
  • Klusteri käsitteen lanseerasi etenkin Michael Porter tehdessään Kansankuntien kilpailuetu –analyysiä Yhdysvaltojen presidentin Ronald Reaganin hallitukselle 1990-luvun alussa
  • Voidaan erottaa luottamukseen ja yhteistyöhän perustuva vertikaalinen klusteri ja kilpailua ja innovaatioita painottava horisontaalinen klusteri, viime mainittu käsite on tuotu mm. ruotsalaisten tutkijoiden Maskel & Malmbergin toimesta 2000-luvun alussa
  • Useimmiten klusterilla puhekielessä tarkoitetaan vertikaalista klusteria
  • Sekä vertikaalista että horisontaalista klusteria yhdistää osaamisen tuottaminen, molempien näkökulmasta tutkimus- ja koulutusjärjestelmän rooli on keskeinen
  • Yrjö Myllylää esittää tässä uudeksi käsitteeksi diagonaalista klusteroitumia, mikä yhdistää vertikaalisen ja horisontaalisen klusterikäsitteen ja kiinnittää päähuomion osaamisen tuottamiseen, tämä korostaa johtopäätöksenä mm. osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointia aluekehittämisessä
  • Delfoi-menetelmä sopii klusterien tunnistamiseen ja klusteroitumisen edistämiseen.

 

.
Kuva. Klusterit voivat suurentua tai pienentyä vahvojen ennakoivien trendien ja päätöksenteon niihin reagoimisen seurauksena. Toiset klusterit voivat vahvistua, toiset heikentyä. Tärkeää on, että toivotut mahdollisuudet hyödynnetään täysimääräsiesti. Tämä edellyttää vahvojen ennakoivien trendien ammattimaista tunnistamista päätöksenteon pohjalle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s