Kasvualat ja klusterit – koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi

III SOVELLUKSET

10 Tulevaisuuden ennakointi

10.3 Kasvualat ja klusterit – koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi

  • Klusterilla tarkoitetaan yritysten ja muiden toimijoiden välistä verkostoa
  • Se tuottaa viime kädessä tavaroita tai palveluja markkinoiden tarpeeseen
  • Tutkimus- ja oppilaitoksilla on ollut keskeinen rooli klusterin osaamishuollossa
  • Yleensä klusteroitumisessa keskeistä on läheisyydestä tuleva kustannussetu
  • Yhä useammin läheisyys merkitsee uuden oppimista ja innovointia ja tällöin korostuu yhä enemmän kilpailijoilta oppiminen
  • Tulevaisuuden kannalta on keskeistä tunnistaa nousevat kasvualat ja suunnata voimavaroja niihin
  • Keskeisin yksittäinen ja vaikuttavin teema on tutkimuksen ja koulutuksen suuntaaminen kasvuklustereiden ja alojen tarpeisiin.

Klusterilla tarkoitetaan yritysten ja muiden toimijoiden välistä verkostoa, jossa verkoston jäsenet ovat vuorovaikutuksessa toisiinsa ja omaavat useimmiten yhteisiä intressejä ja kehityskulkuja. Klusteri koostuu taloudellisista ja institutionaalisista toimijoista. Se tuottaa viime kädessä tavaroita tai palveluja markkinoiden tarpeeseen. Tutkimus- ja oppilaitoksilla on ollut keskeinen rooli klusterin osaamishuollossa. Yleensä klusteroitumisessa keskeistä on läheisyydestä tuleva kustannussetu. Tällainen klusteroituminen on perustunut verkoston jäsenten luottamukseen ja hyötyyn. Yhä useammin läheisyys merkitsee uuden oppimista ja innovointia ja tällöin korostuu yhä enemmän kilpailijoilta oppiminen. Tässä tutkimuksessa klusterikäsitteen käytön painopiste on edellä mainitussa vertikaalisessa klusteroitumisessa (ks. tarkemmin kappale 2.2.2 Klusterit ja logistiikka).

Kuva: Kemi-Tornio 2010.

Jätä kommentti